Sjörövarna och
regnbågsskatten
En saga gjord av fyra barn utifrån samtal kring bilder de ritat.
Sjörövarna var ute och
seglade med sitt sjörövarskepp och letade efter skatter.
De passade också på att provskjuta sina nya kanoner. Solen sken och det glittrade i vattnet.
De passade också på att provskjuta sina nya kanoner. Solen sken och det glittrade i vattnet.
På stranden satt Freja
under sitt parasoll och tittade på sjörövarna genom sina solglasögon.
Det var skönt att sitta under parasollet för där kunde man gömma sig för solens strålar.
Det var skönt att sitta under parasollet för där kunde man gömma sig för solens strålar.
Men när Freja suttit
och tittat en stund så bestämde hon sig för att leka lite.
Hon tog fram en vattenslang och började spruta vatten – och vips, så hade hon trollat fram en regnbåge!
Hon tog fram en vattenslang och började spruta vatten – och vips, så hade hon trollat fram en regnbåge!
Sjörövarna tittade in
mot stranden och fick syn på den vackra regnbågen.
”Åh, så fin den var, en riktig skatt!” Tänkte sjörövarna och blev ivriga.
De styrde skeppet närmare land för att försöka fånga regnbågen. De hade både svärd och rep med sig.
Men regnbågen gick inte att fånga!
”Hur gör man för att fånga en regnbåge?” undrade sjörövarna.
Freja skrattade och berättade att det minsann inte går att fånga regnbågar.
”Men man kan trolla fram dem, hur lätt som helst. Det ända man behöver är en vattenslang och lite solsken. När vattendropparna och solstrålarna möts så blir det en regnbåge. Och vet ni vad? Min mamma har sagt att vid slutet av varje regnbåge så finns det en skatt!”
”Hurra”, sa sjörövarna i kör. ”Nu behöver vi inte leta efter skatter längre. Nu kan vi trolla fram regnbågar istället.”
”Åh, så fin den var, en riktig skatt!” Tänkte sjörövarna och blev ivriga.
De styrde skeppet närmare land för att försöka fånga regnbågen. De hade både svärd och rep med sig.
Men regnbågen gick inte att fånga!
”Hur gör man för att fånga en regnbåge?” undrade sjörövarna.
Freja skrattade och berättade att det minsann inte går att fånga regnbågar.
”Men man kan trolla fram dem, hur lätt som helst. Det ända man behöver är en vattenslang och lite solsken. När vattendropparna och solstrålarna möts så blir det en regnbåge. Och vet ni vad? Min mamma har sagt att vid slutet av varje regnbåge så finns det en skatt!”
”Hurra”, sa sjörövarna i kör. ”Nu behöver vi inte leta efter skatter längre. Nu kan vi trolla fram regnbågar istället.”
Sjörövarna klev ombord på sitt skepp igen och drog fram en vattenslang. Ute på havet är det nästan alltid soligt så det blir lätt för sjörövarna att trolla fram vackra regnbågar och hitta skatter.
När kvällen kom gick
sjörövarna i land på en ö och gjorde upp en eld – för man kan inte elda på båten - då skulle den brinna upp…
När man eldar behöver man ved. Efter en
stund blir veden kolsvart precis som mörkret runt omkring. Sjörövarna åt kål
och drack Coca Cola.
Efter en stund blev sjörövarna trötta och ville sova. De var noga med att släcka elden så att den inte skulle sprida sig. De ville inte att det skulle bli skogsbrand och börja brinna i träd och hus.
När de släckt elden blev det nästan helt mörkt. En del kan tycka att det är
lite läskigt när det är helt mörkt. Då kan det vara skönt att ha en nattlampa.
Sjörövarna hade ingen lampa men uppe på himlen lyste stjärnorna och månen...
När vi gjorde denna saga hade vi precis börjat jobba med ett gemensamt tema, "ljus", på förskolan. Det märktes i barnens teckningar att vi samtalat kring fenomenet ljus på olika sätt och det ville jag lyfta fram.
Vi satt tillsammans och tittade på några teckningar som barnen gjort.
Vi samtalade kring innehållet och sedan kom vi på att de passade ihop och blev som en saga.
Vi lade till saker på teckningarna. Havet började glittra i solskenet och den röda elden fick lite gul färg, ved och kolbitar...
Nu var det bara att skriva ned allt sammans, ta kort och lägga in i datorn.
Läroplansmål,
utveckling och lärande:
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- tillägnar sig och
nyanserar innebörden i begrepp, ser
samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld
- utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
- utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
- utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
- utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar